Museum De Bewogen Jaren - Heemkunde Werkgroep Reusel

Museum De Bewogen Jaren

Homepage fietsroute LVBD

Vervolgpagina POI1

Museum “De Bewogen Jaren”

Het museum: “De bewogen jaren 1939-1950”is gevestigd aan de Floreffestraat 1 te Hooge Mierde. Het museum vertelt het verhaal van de Tweede Wereldoorlog in Nederland en in Nederlands-Indië, alsook de koloniale oorlog in het latere Indonesië. Thema’s zijn de mobilisatie, de Duitse inval, de Fransen in Hooge Mierde, de bezettingstijd met het verzet en de pilotenlijnen, de strijd in onze regio rondom de bevrijding en de strijd in Nederlands-Indië van 1941 t/m de soevereiniteitsoverdracht in 1949.

Van de strijd in onze regio is de slag om Reusel een belangrijk onderdeel. In onze “Welch room” ziet u een levensgrote foto van de vernielde kerk en veel materialen die in Reusel zijn gebruikt. Ook interviews en persoonlijke herinneringen aan de strijd in Reusel, door de Duitsers “Klein Stalingrad” genoemd.

Het museum is donderdag t/m zondag geopend, van 13:00 tot 17:00 uur, verder op afspraak.

Website van het museum: www.museumdebewogenjaren.nl

Het museum bevindt zich in een voormalig bankgebouw, goed bereikbaar in het centrum van Hooge Mierde.

In de oprichtingsakte werd de (statutaire) doelstelling als volgt omschreven:

“De stichting heeft ten doel het tentoonstellen en uitdragen van de geschiedenis van Nederland en haar koloniën in de Oost, voor wat betreft de periode van 1939 tot en met 1950, waaronder begrepen: de mobilisatie, de Duitse inval, de bezettingstijd, de vervolging van de Joden en andere bevolkingsgroepen, de bevrijding en de daaropvolgende wederopbouw alsmede Nederlands-Indië in de oorlogsjaren, de bevrijding en het dekolonisatieproces met de gevoerde politionele acties aldaar.”

Tijdens onze fietstocht valt de nadruk op de strijd rondom de bevrijding. Reusel was voor de Duitsers een belangrijk dorp, de vluchtroute vanuit België, via Arendonk, Reusel en Tilburg moest openblijven. De invalswegen van Reusel werden gebarricadeerd en deze barricades werden ondermijnd, alleen de wegen naar Arendonk en richting Tilburg bleven open. De strijd om de dorpskern van Reusel ontbrandde op zondag 24 september, in de vroege ochtend van dinsdag 3 oktober trokken de Duitsers terug richting Tilburg.