Reusel Quiz - Heemkunde Werkgroep Reusel

Reusel Quiz

Reusel Quiz

KEN UW DORP
In het verleden organiseerde de HWR verschillende wedstrijden. De deelnemers ‘’bestreden’’ dan elkaar over hun kennis van het Reusels dialect en de Reuselse geschiedenis. Dat gebeurde live in cultureel centrum De Kei. Maar ook via De Uitkijk. Of in een combinatie daarvan. Zo konden deelnemende verenigingen of individuelen in drie vragenrondes in de Uitkijk zich selecteren voor de eindronde in De Kei.  Daar gingen ze strijden om de titel van beste Reusel-kenner.
Gedurende drie weken in 2007 verschenen in de Uitkijk telkens 10 vragen die betrekking hadden op de geschiedenis, gebouwen, bevolking, volksgebruiken, dialect e.d. van Reusel. De antwoorden werden dan door een deskundige jury beoordeeld. De winnaars kregen uiteraard een mooie Heemkunde prijs. Dat er veel inwoners aan  mee hebben deelgenomen blijkt wel uit de namen van de deelnemende verenigingen: Aachter d’n Droad, De Liederentafel, Reusel City, Harmonie Concordia, Jong Nederland en ZLTO veteranen. De namen laten ook zien dat zowel jong als oud hebben meegedaan met de quiz.
Op de slotavond, nen echte ouwerwetse Reuselse Oavond, waarop de prijswinnaars bekend werden gemaakt, was er ook muziek van slagwerker Paul van der Heijden en van muziekgroep Taxi. Ook werd er een dvd gepresenteerd met opnames van Reusel anno 1968. Daarop zijn onder meer te zien: schoolkinderen, het gemeentebestuur, het boerenleven, de bejaardenbond en uiteraard het verenigingsleven. Nog steeds is die film te verkrijgen bij de HWR.
Een beeldopname uit de film over Reusel in 1968